نگرانی از صدور حکم بازداشت پرتو نادری
گزارش‌گران بدون مرز گزارش‌گران بدون مرز

Images intégrées 2

 

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از صدور حکم بازداشت پرتو نادری شاعر و نویسنده سرشناس افغان و همکار بسیاری از رسانه‌ها، اعلام می‌کند. این حکم در پی شکایت داود علی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردی برای تهمت و افترا صادر شده است.

" ما خواهان لغو فوری این حکم هستیم. بنا بر قانون رسانه‌ها در افغانستان، لوى سارنوالى نمی‌تواند، رسانه و یا روزنامه‌نگاری را پیش از ابراز نظر و اقدام "کمیسیون تخطئی رسانه‌ها" تحت تعقیب قضایی قرار دهد. این کمیسیون تا امروز این پرونده را بررسی نکرده و نظری را اعلام نکرده است. تصمیم لوى سارنوالى غیر قانونی است."

در ماه اسد ١٣٩٠ برخی از رسانه‌های از جمله روزنامه‌ی ‌ماندگار و شبکه تلویزیونی طلوع، سندی در باره‌ی شکایت دو کارمند وزارت ترانسپورت و هوانوردی به مقامات منشتر کردند، در این سند به نامه‌ای از رییس پیشین "دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات" و وزیر کنونی ترانسپورت و هوانوردی اشاره شده بود، که در آن به نقل از وی گفته شده بود " او حامد کرزی را رییس‌جمهور ساخت " و انجام تقلب در آخرین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ( اسد ١٣٨٨) را تائید کرده بود.

پرتو نادری چند ماه پس از انتشار این نامه در ماه ثور ١٣٩١ در مقاله‌ای منتشر شده در روزنامه‌ی ‌آرمان ملی با استناد به گفته‌ی وزیر در این نامه، از زیر سوال بردن مشروعیت رای مردم و روند دمکراتیک انتخابات انتقاد کرده بود.

درپی انتشار این نامه داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردی با وجود استفاده از حق پاسخگویی و انتشار جوابیه‌ای در روزنامه آرمان ملی، اما به لوى سارنوالى افغانستان شکایت می‌برد.

بصیر عزیزی سخنگوی اداره‌ی لوی سارنوالی این شکایت و صدور حکم بازداشت علیه پرتو نادری را در گفت و گو با رادیو ازادی تائید کرد.

پرتو نادری در این باره به گزارش‌گران بدون مرز گفت " من مقاله‌ای تحلیل بر مبنای اطلاعاتی نوشتم که چندین ماه پیش در رسانه‌ها منتشر شده بود."

زریالی نوابی مشاور وزیر و سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، نیز در گفت و گو با سازمان ما،تائید کرد که " کمیسیون در این باره تاکنون جلسه‌ای برگزار نکرده و تصمیمی نگرفته است، اما لوی سارنوالی پس از شکایت وزیر این موضوع را با نامه به وزارت فرهنگ اطلاع داده است.

"یک هفته پس از انتشار رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ٢٠١٣ گزارش‌‌گران بدون مرز که در آن به پیشرفت محسوس افغانستان (در رده‌ی ١٢٨ ) اشاره و یکی از اصلی‌ترین دلایل این رشد را نبود روزنامه‌نگار زندانی در سال گذشته در این کشور اعلام شده بود، مسئولان حکومتی با هیچ بهانه‌ای نباید قانون رسانه‌های را نادیده بگیرند."



February 5th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها